طبق گزارش سال ۲۰۱۷ بانک جهانی، ۵۴ درصد کل جمعیت جهان در شهرها هستند. طبق این آمار بیش از ۴ میلیارد نفر از مردم جهان در شهرها سکونت دارند و این آمار در حال افزایش است.

جالب‌تر اینکه سازمان ملل متحد گزارش می‌دهد که در هر هفته تعداد ۱٫۳ میلیون نفر به شهرها منتقل می‌شوند و جمعیت شهری به میزان ۶/۳ میلیارد و یا ۶۸ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.

رشد شهری بی سابقه

شهرهای بزرگ مرکز فرهنگ، هنر و فناوری هستند که طیف وسیعی از فعالیت های اقتصادی و همچنین نوآوری را برای مناطق خاص جغرافیایی به ارمغان می‌آورند.

با این وجود، افزایش سریع جمعیت شهری، فشار زیادی را بر زیرساخت‌های جهانی و محیط زیست ایجاد کرده است.

محققان و نوآوران با هم متحد شده‌اند تا راه حل‌هایی که برای منابع محدود ناشی از رشد اقتصادی در مناطق شهری وجود دارد را توصیف کنند.

یک چارچوب جدید به وجود آمده است که محیط شهری را برای رفع نیازهای شهر و شهروند به کمک روش‌های محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی آماده می‌کند و آن ایده “شهر هوشمند” است.

چارچوب جدید: شهر هوشمند

بنابراین، دقیقا یک شهر هوشمند چیست؟ شهر هوشمند یک مرکز شهری است که طیف وسیعی از تکنولوژی‌های دیجیتالی را در سراسر اکوسیستم خود اداره می‌کند. با این حال، تعریف شهرهای هوشمند فراتر از این است.

شهرهای هوشمند از تکنولوژی برای تجربه یک زندگی ایده‌آل و بهتر استفاده می کنند، که به عنوان یک اکوسیستم بزرگ داده محور عمل می‌کند.

شهر هوشمند این اطلاعات را از مردم، وسایل نقلیه، ساختمان ها و غیره بدست می‌آورد تا نه تنها زندگی شهروندان را بهبود بخشد بلکه اثرات مخرب زیست محیطی شهر را به حداقل برساند، به طور مداوم به منظور به حداکثر رساندن بهره‌وری این ارتباط را برقرار می‌سازد.

بنابراین برخی از اجزای حیاتی شهر هوشمند آینده چیست؟

داده هوشمند (Smart Data)

همان طور که در بالا ذکر شد، داده‌ها، ضربان قلب شهر هوشمند هستند که از جمع آوری داده‌ها از ساکنان، وسایل نقلیه و زیرساخت‌ها بدست می‌آیند.

هدف از داده هوشمند این است که الگوهای ناکارآمد را برای بهبود بهتر استانداردهای زندگی شهروندان ارزیابی کند.

در شهر هوشمند، شهروندان اطلاعاتی در مورد بهترین زمان سفر، مصرف انرژی شخصی، امن ترین زمان سفر، بهبود عادات غذایی و سایر اطلاعات را دریافت خواهند کرد.

در شهر هوشمند، شهروندان تمامی اطلاعات ضروری و مورد نیاز را به موقع دریافت خواهند کرد.

اینترنت اشیاء هوشمند

دستگاه‌هایی که همه چیز را با هم متصل می‌کنند، اطلاعاتی از مردم، زیرساخت‌ها، وسایل نقلیه و غیره که در آن شهر هوشمند را به نفع خود به ارمغان خواهد آورد.

اگرچه اینترنت اشیاء بحث برانگیز است، اما اجرای آن، باعث بهبود کیفیت زندگی روزمره شهروندان خواهد شد.

با استفاده از این اطلاعات، سیستم‌های پیچیده شهری را می‌توان به موقع و با ادغام کافی برای به حداقل رساندن پیامدهای ناخواسته مدیریت کرد.

تا همین اواخر، حاکمان و مدیران شهری فکر می‌کردند تکنولوژی‌های هوشمند در ابتدا به عنوان ابزاری برای کارآمد شدن در پشت صحنه‌ها بوده است. در حال حاضر تکنولوژی به طور مستقیم به زندگی ساکنین تزریق می‌شود. گوشی‌های هوشمند به کلیدهای شهر تبدیل شده‌اند، اطلاعات فوری در مورد حمل و نقل، ترافیک، خدمات بهداشتی، هشدارهای ایمنی و اخبار جامعه را به میلیون‌ها نفر منتقل می‌کنند.

پس از یک دهه آزمایش و خطا، رهبران شهرداری متوجه شده‌اند که استراتژی‌های شهر هوشمند با مردم شروع می‌شوند، نه تکنولوژی. “هوشمندی” فقط در مورد نصب و راه‌اندازی رابط‌های دیجیتال در زیرساخت‌های سنتی و یا ساده‌سازی عملیات شهری نیست. همچنین استفاده از تکنولوژی و داده‌ها، تصمیم‌گیری بهتر و کیفیت زندگی بهتر را نتیجه می‌دهد.

منبع

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *