کمیته ملی شهر هوشمند رو با همکاری مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران و مساعدت سازمان فناوری اطلاعات ایران، آقای دکتر ناظمی، خانم دکتر ناصری، آقای دکتر سلیمانی و سایر بزرگواران، تشکیل دادیم.
با تشکیل این کمیته، متولی شهرهای هوشمند ایران، مشخص شد و در یک فضای همکاری بین حدود ۱۷ ارگان دولتی و خصوصی و کارشناسان دانشگاهی، #سند_ملی_شهر_هوشمند تدوین خواهد گردید.

برخی از اعضای این کمیته به شرح ذیل است:

دبیرخانه مركزی

دبیرخانه مرکزی کمیته ملی شهر هوشمند در دفتر مرکزی مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران مستقر می‌باشد.
اهداف تشکیل کمیته ملی شهر هوشمند

با در نظر داشتن سیاست‌های کلی توسعه کشور، برنامه‌ریزی آینده‌نگر و فراکنشی برای تحقق شهرهای هوشمند در ایران، می‌بایست بستر اجتماعی/اقتصادی و قانونی موجود مبنای تدوین طرح‌ و برنامه‌های تحقق هوشمندی در شهرها باشد. حرکت به این سمت، نیازمند تدوین چارچوب‌هایی برای تحقق و مدیریت هوشمند شهر و پرکردن خلاهای حقوقی در حوزه‌های قانون‌گذاری و حاکمیتی، سرمایه‌گذاری و دسترسی آسان و مطمن به سرمایه، دسترسی به تحقیق و توسعه و فناوری‌های پیشرفته، ظرفیت‌سازی کارآفرینان و نقش‌آفرینان اکوسیستم شهر هوشمند، تنظیم محیط کسب و کار در شرایط جدید بازار و فرهنگ‌سازی برای زیستن در سازگاری با اکوسیستم جدید شهر هوشمند دارد. بدین ترتیب، طی فرایندی عملی و تحقق‌پذیر با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، محیط شهری هوشمند در ایران هماهنگ با فرهنگ و زیست ایرانی میسر خواهد شد.

واقعیت این است که ساختار مشارکت در تحقق هوشمندی شهرها در دنیای امروز و با توجه به تجربیات عملی بین‌المللی، به شکلی گسترده و چند وجهی مبنای اصلی هرگونه اقدام عملی تلقی می‌شود. بر این اساس است که ارتباط مولد و موثر میان نهادهای اثرگذار دولتی، نهادهای آموزشی و پژوهشی، فعالین اقتصادی و شهروندان (کلیه گروه‌های ذینفع در شهر) بنیان تحقق شهر هوشمند را با مفهوم امروزی به صورت تسری هوشمندی در تمامی فرایندها و خدمات و سازوکارهای جاری در شهر در کلیه سطوح، شناخته می‌شود. ایجاد چنین بستری،‌ با توجه به محدودیت‌های قانونی و حقوقی و عرفی موجود نیازمند تدوین فرایندی دقیق و منطبق با ساخت قانونی موجود است.

مهمترین اهداف مورد انتظار در این طرح بدین شرح است:

وظایف و ماموریت‌های کمیته ملی شهر هوشمند به شرح زیر تعریف شده است:

قلمرو نفوذ تصمیمات کمیته ملی شهر هوشمند

تصمیماتی که با اکثریت آراء حاضرین در جلسه کمیته به تصویب خواهد رسید، بعد از تایید ریاست کمیته نافذ و از طریق دبیرخانه کمیته و با هماهنگی وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها در سطح کشور لازم‌الاجرا خواهند بود و این مصوبات در کلیه شهرها لازم‌الاجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *