مدل بلوغ شهرهای هوشمند (IDC)، یک شهر هوشمند را به عنوان یک شهر تحت فرآیند تحول دیجیتال اکوسیستم شهری خود برای رسیدن به نتایج محیطی، مالی و اجتماعی تعریف می‌کند.
شهرها، کشورها و ایالت‌ها از داده‌ها و تکنولوژی ها برای ایجاد این تغییرات شهری استفاده می‌کنند. با این حال، این تحول یک برنامه دراز مدت و پیچیده است. مشارکت کنندگان شهری در سرتاسر جهان با مسائلی مانند درک نیازهای فناوری، پیدا کردن مهارت‌های لازم، پاکسازی مسائل مربوط به تدارکات، تأمین مالی و اجرای سیاست‌های حاکمیت، امنیت، حفظ حریم خصوصی و اطلاعات باز مواجه هستند.
بررسی اجمالی مراحل رشد مدل بلوغ شهرهای هوشمند
مدل بلوغ شهرهای هوشمند شامل پنج مرحله می‌شود:

۱- تک کاره

شهرها یا سازمان‌ها، پروژه‌ها یا ابتکارات اندکی دارند که به عنوان شهر تحول‌آمیز یا شهر هوشمند شناخته شده‌اند و آنهایی که وجود دارند، تاکتیکی، برای یک هدف خاص (تک کاره) و اداری و بدون توجه به مسائل استراتژیک گسترده‌تر در مورد ساختارهای حکومتی یا هماهنگی در سطح شهر هستند.
هدف از مرحله آتی، اثبات ارزش مفهوم شهر هوشمند و توسعه کسب و کار از طریق موفقیت نشان داده شده از پروژه‌های آزمایشی است.
موفقیت این پروژه‌ها عمدتا بر اساس تکنولوژی‌هایی استوار است که مغایر با تغییراتی که در ساختار سازمانی و فرآیندهایی نظیر چگونگی توجیه پروژه‌ها، بودجه‌بندی، مدیریت و کنترل آنها است.

۲- فرصت طلب

شهرها و سازمان‌ها تلاش‌های شهر هوشمند خود را به عنوان حمایت‌کننده‌های اجرایی و سهامداران اصلی در این بخش به فروش می‌رسانند و شروع به ارائه رهبری و راهبرد استراتژیک می‌کنند.
موفقیت از پایبوت‌های اولیه بدست می‌آید و ممکن است به همکاری پیشگیرانه بین بخش‌ها منجر شود. سیاست‌های داده باز، در حال گسترش به عنوان ابزارهای به اشتراک‌گذاری داده‌های داخلی هستند و برخی از مجموعه داده‌ها برای استفاده عموم آزاد است.
پایه و اساس این مرحله برای دولت پایدار و ساختارهای سازمانی، کسب و کارهایی هستند که در جهت افزایش بودجه شهرهای هوشمند کمک می‌کنند.

۳- تکرارپذیر

شهرها و سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای توسط یک استراتژی چند منظوره شهر هوشمند ساخته شده بر اساس پروژه‌های تکراری، ساختارهای سازمانی، حوادث و فرآیندهای شناسایی شده برای یکپارچگی و ایجاد بر اساس نتایج بهبود یافته است.
هدف از مرحله تکرارپذیر، بلوغ، بهبود نتایج و ارائه خدمات به عنوان یک نتیجه از فرآیندهای تکرار پذیر، استاندارد برای پروژه‌های شهر هوشمند، استفاده بهتر از اطلاعات و هماهنگی ابتکارات فراتر از سطح اداری و با شرکای خارجی (همچون آژانس‌های دولتی ملی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی) است.

۴- مدیریت شده

استراتژی شهر هوشمند در سراسر جهان با اسناد، KPI ها و جداول زمانی برای دستیابی به اهداف خاص به رسمیت شناخته شده و پذیرفته شده است.
استراتژی توسط یک تیم رسمی شهر هوشمند که بودجۀ خود را تأمین می‌کند و از بودجه‌بندی برنامه‌ها در سراسر سازمان‌ها حمایت می‌کند، اجرا می‌شود.
خارج از سازمان محلی، یک اکوسیستم از دیگر نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها، شهروندان و تامین‌کنندگان خصوصی از دیدگاه شهر هوشمند با مدل‌های کسب و کار پایدار پشتیبانی می‌کند.
در این مرحله، مزایای سرمایه گذاری‌های شهر هوشمند به عنوان بخشی از ساختار شهر به رسمیت شناخته شده است.

۵- بهینه شده

یک پلتفرم جهانی پایدار برای ایجاد استراتژی سریع و چابک، فناوری اطلاعات و حکومت است که استقلال و خودمختاری در یک سیستم یکپارچه را اجازه می‌دهد.
یک فرایند متمرکز بر بهبود مداوم، نتیجه‌های عالی و متمایز را به ارمغان می‌آورد. فرهنگ نوآوری و مشارکتی همراه با سرمایه‌گذاری‌های تکنولوژیکی در سیستم عامل‌های مبتنی بر ابر (cloud-based)، پوشش پهنای باند بی‌سیم و دستگاه‌های جمع آوری اطلاعات لبه از نتایج کلیدی پشتیبانی می‌کند.
شهرهای هوشمند بالغ، سرمایه‌گذاری‌های تجاری، بازدیدکنندگان، گردشگران و شهروندان را جذب می‌‎کنند؛ زیرا خدمات شهروندی با کیفیت بالا را ارائه می‌دهند، تجارت آسان‌تری دارند و کیفیت زندگی بالاتری دارند.
شکل زیر نمای کلی پنج مرحله از مدل بلوغ شهر هوشمند، ویژگی‌های کلیدی هر مرحله و نتایج تجاری مورد انتظار هر مرحله را ارائه می‌دهد.
 
IDC’s Smart City MaturityScape Stage Overview

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *