به نقل از سازمان فاوای شهرداری تهران، شهرهای مختلف دنیا در مسیر هوشمندسازی از یک نقشه راه مشترک چهار مرحله‌ای بهره می‌برند که البته براساس اولویت‌بندی‌ها و نیازسنجی‌هایشان هرکدام در این مسیر حرکت می‌کنند.

مراحل هوشمندسازی شهرها

  • مرحله اول (اطلاع رسانی به ذینفعان و ایجاد تصویری جدید از شهر)
  • مرحله دوم (اجرای پروژه‌های پایلوت در حوزه هوشمندسازی)
  • مرحله سوم (حرکت همه دستگاه‌های دخیل در مدیریت شهر به صورت افقی و همزمان)
  • مرحله چهارم (ایجاد پلتفرم یکپارچه‌ای در مدیریت برنامه‌ها، مدیریت زیرساخت‌ها و سامانه‌ها)

به طور کلی چهار گام و مرحله مهم در هوشمندسازی یک شهر وجود دارد.

مرحله اول

مرحله اول با معرفی، اطلاع رسانی به ذینفعان و ایجاد تصویری جدید از شهر آغاز می‌شود. شهرهایی همچون آتلانتا، برن و فرانکفورت در این مرحله به سر می‌برند. البته تهران نیز با شروع حرکت به سوی «تهران هوشمند» گام اول را در این مرحله برداشته است.

مرحله دوم

شهرهای پاریس و برلین در مرحله دوم قرار دارند، مرحله‌ای که پروژه‌های پایلوت خود را در حوزه هوشمندسازی آغاز کرده‌اند و تا حدودی شهروندان‌شان هوشمندی شهر را لمس کرده اند.

مرحله سوم

در گام بعدی همه دستگاه‌های دخیل در مدیریت شهر به صورت افقی و همزمان در این مسیر شروع به حرکت کنند. هلسینکی، وین و لوکزامبورگ این گام را برداشته‌اند.

مرحله چهارم

در آخر باید پلتفرم یکپارچه‌ای در مدیریت برنامه‌ها، مدیریت زیرساخت‌ها و سامانه‌ها ایجاد کرد و از سازوکارهای یک شهر هوشمند با هدف زیست بهتر بهره برد. شهرهایی که موفق شده‌اند به این مرحله برسند شامل بارسلون، سئول، نانجینگ، والنسیا، ریودوژانیرو و دبی هستند.

اولویت‌های هوشمندسازی شهرها

یکی از مهم‌ترین تصمیمات در این مسیر، تعیین اولویت‌ها برای هر شهر با توجه به موقعیت‌ها و ظرفیت‌های آن شهر است. در برخی شهرها همچون آمستردام یا وین، اولویت به حمل ونقل و مباحث مربوط به انرژی اختصاص پیدا کرده و در این زمینه پیشرفت‌های محسوسی در این دو شهر رخ داده است.

در والنسیا، بارسلون و نانجینگ مبحث برنامه ریزی عمومی (Public Planning) و در دبی وجود ساختمان‌های هوشمند در اولویت قرار گرفته و منابع و مطالعات در این زمینه‌ها متمرکز شده است.

همچنین سرویس‌های ارتباطی و توسعه آن‌ها در شهرهایی مثل دبی و استکهلم در درجه اول اهمیت قرار گرفته‌اند.

منبع