نوآوری باز

راه حل‌های جمع سپاری (Crowdsourcing) یک روش اثبات شده برای حل سخت‌ترین چالش‌های نوآوری هستند. در حالی که برخی از سازمان‌ها زمان و هزینه‌های زیاد صرف می‌کنند تا بتوانند مسائل خود را حل کنند، امروزه مسائل مهم و پیچیده با استفاده از مفهوم جمع سپاری و نوآوری باز (Open Innovation) و استفاده از خرد جمعی، قابل حل می‌باشد و در زمان و هزینه نیز صرفه جویی می‌شود.

الگوی نوآوری باز

الگوی نوآوری باز در حقیقت در نقطه مقابل مدل‌های عمودی و سنتی است که در آن‌ها تولید یک محصول ناشی از تحقیق و توسعه در داخل شرکت‌ها می‌باشد. اگر بخواهیم مفهوم نوآوری باز را در یک جمله بیان کنیم، نوآوری باز یعنی استفاده از جریان‌های داخلی سودمند (دانش و ایده‌های داخلی) و دانش خارج از شرکت به منظور شتاب دادن به نوآوری داخلی.

نوآوری باز الگویی است که به شرکت‌ها و سازمان‌ها توصیه می‌کند تا همان مقدار که به ایده‌های داخلی شرکت بها می‌دهند به ایده‌هایی که در دنیای بیرون از شرکت وجود دارند و در جریان هستند نیز اهمیت دهند تا از این طریق به بازارهای مختلف دسترسی پیدا کرده و این الگو باعث پیشبرد تکنولوژی شرکت‌ها شود.

نوآوری باز و شهر هوشمند

شهرهای هوشمند به عنوان مناطق شهری تعریف شده‌اند که از نظر زیرساخت بسیار پیشرفته هستند و از تکنولوژی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و بهبود کیفیت خدمات و زندگی شهروندان استفاده می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، خلاقیت و بینش مردم بیشتر می‌شود، ابتکارات برای طراحی شهرهای هوشمند و پایدار در سراسر جهان افزایش می‌یابد.

دستاوردهای شهر هوشمند

خیابان‌های امن‌تر، کاهش تراکم از دستاوردهای شهرهای هوشمند است. انتظارات شهروندان در حال افزایش است تا شهرها به “شهرهای هوشمند” تبدیل شوند.

در سال‌های اخیر، مباحثی مانند اینترنت اشیاء (IoT)، پردازش ابری و داده‌های بزرگ، شهرها اکنون به طیف وسیعی از ابزارها برای ارائه راه‌حل‌های دقیق برای شهروندان خود دسترسی دارند.

اهداف حکومتی در شهرهای هوشمند

با توجه به فشارهای رقابتی و منابع محدود، تصمیم‌گیرندگان کلیدی شهر برای ایجاد یک استراتژی شهر هوشمند که می‌تواند در گستره وسیعی از موارد استفاده قرار گیرد، ضروری است.

امروز تمرکز آنها ممکن است کارآیی انرژی باشد؛ فردا می‌تواند کیفیت هوا باشد. روشن است که اولویت‌های آنها با گذشت زمان تغییر می‌کند، بنابراین آنها نیاز به ارائه یک پلتفرم دارند که یک راه حل مقیاس‌پذیر است که می تواند با نیازهای آنها تکامل یابد.

با در نظر گرفتن یک رویکرد باز، امکان استفاده از قدرت اکوسیستم‌ها برای ارائه نوآوری مستمر به وجود می‌آید.

نوآوری باز در شهرهای جهان

با توجه به پذیرش و افزایش استفاده از مباحث اینترنت اشیاء (IoT)، بسیاری از شهرهای سراسر جهان در حال گسترش اکوسیستم‌های باز هستند تا ابتکارات تحول دیجیتال خود را پیش ببرند و بستری برای نوآوری و توسعه اقتصادی ایجاد کنند.

بسیاری از شهرهای جهان، برنامه‌هایی برای درگیر شدن نوآوران محلی خود را تجربه کرده‌اند. شهرها باید به این فکر باشند که چگونه شرکای نوآوری آنها می‌توانند به آنها کمک کنند تا از اهدافشان حمایت کنند. پرورش یک اکوسیستم موفق بر توانایی ایجاد یک برنامه مقیاس‌پذیر می‌باشد.

مهمترین ‌حوزه‌‌های کلیدی در شهرها

سه حوزه کلیدی وجود دارد که شهرها باید آن را در نظر بگیرند:

  • دسترسی توسعه دهندگان
  • فرآیند تعامل
  • پلتفرم توانمندسازی فن آوری

علاوه بر تعریف استراتژی تعامل و ایجاد یک برنامه نوآوری باز برای دسترسی به توسعه، شهرها باید یک پلتفرم مقیاس پذیر را انتخاب کنند که بتواند نیازهای عملیاتی متنوع خود را پشتیبانی کند.

هنگام ارزیابی یک پلتفرم، شاید مهم‌ترین خصیصه توجه به قابلیت همکاری باشد. بسترهای نرم‌افزاری که از استانداردهای صنعتی به طور گسترده ای استفاده می کنند، اطمینان حاصل می‌کنند که توسعه دهندگان دسترسی آزاد به دستگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) خود را به یک چارچوب تکنولوژی مشترک متصل می‌کنند.

منبع