با توجه به اهمیت بازار شهر هوشمند و نیاز جدی فعالین این حوزه به آمار جهانی، گزارش تحلیلی بازار جهانی شهر هوشمند در زیر ارائه شده است:

اندازه بازار شهر هوشمند

اندازه بازار جهانی شهرهای هوشمند در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۰۸ میلیارد دلار برآورد شده است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ این میزان به ۷۱۷٫۲ میلیارد دلار برسد و حدود ۱۸٫۴ درصد رشد سالیانه داشته باشد. با افزایش آگاهی در مورد “همه چیز هوشمند است” (smart everything)، مفهوم شهرهای هوشمند نیز توجه بیشتری را به خود جلب کرده است  که اساسا نتیجه نهایی همه فناوری‌های واسطه است.

با توجه به افزایش تقاضا برای امنیت عمومی، افزایش جمعیت شهری و افزایش ابتکارات دولتی، انتظار می‌رود که بازار شهرهای هوشمند رشد کند. بخش حمل و نقل هوشمند برآورد شده است که بزرگترین اندازه بازار در سال ۲۰۱۸ است. راه حل‌های حمل و نقل هوشمند، یک پیشرفت ضروری برای پروژه‌های زیربنایی موجود و جدید است که با توجه به عوامل متعددی نظیر افزایش جمعیت شهری و افزایش مخاطرات زیست محیطی، دستیابی به حمل و نقل هوشمند الزامی است. بازار برآورد شده برای تحلیل روند توسعه شهرهای هوشمند شامل تجزیه و تحلیل عوامل موجود و به دنبال آن فرضیه‌های تحقیق است. اجزای مورد بررسی برای تجزیه و تحلیل عوامل شامل پیشرفت‌های اخیر، قوانین، اکوسیستم استارتاپی، پذیرش شهرهای هوشمند، توسعه شهرها، همکاری و هزینه‌های فناوری اطلاعات است. همچنین برخی از پیش فرض‌های تحقیقاتی شامل ثبات سیاسی، آمارهای مالی، اقتصادی و خدماتی می‌شوند.

یک شهر هوشمند را می‌توان به روش‌های مختلف تعریف کرد، اما به طور پیش فرض، شهر هوشمند شهری است که فناوری‌های موجود و نوآوری‌ها را برای بهبود شرایط زندگی ساکنین آن در اختیار می‌گذارد.

پیش بینی می‌شود که بازار شهرهای هوشمند در سال‌های آتی با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر در حوزه‌هایی نظیرمراقبت‌های بهداشتی، حمل و نقل، انرژی، حاکمیت و مدیریت و همچنین جمع آوری اطلاعات توسعه پیدا کند. بازار موجود مجبور به پذیرش فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیاء (IoT)، محاسبات ابری، داده های بزرگ (Big Data)، محاسبات شناختی و داده‌های باز است.

اگر چه صنعت از مجموعه‌ای متنوع از فن آوری‌ها و سنسورها استفاده می‌کند، اما حوزه‌های کاربردی از شهر به شهر یا جامعه به جامعه متفاوت است. نیاز به توسعه شهرهای انعطاف پذیر، صرفه جویی در انرژی و ایجاد یک اقتصاد مشترک، به عنوان نیروهای اصلی برای کمک به رشد صنعت نیز عمل می‌کنند.

انتظار می رود که بخش خدمات هوشمند شهروندان بیشترین میزان رشد سالیانه را در دوره پیش بینی شده داشته باشد.

همچنین با توجه به خدمات شهروندی هوشمند، انتظار می‌رود که بخش مراقبت‌های بهداشتی هوشمند به دلیل نیاز به ارائه راه حل‌های خدمات بهداشتی با کیفیت بالا و ارائه خدمات به کاربران نهایی به سرعت رشد کند. با توجه به نیاز به نظارت موثر بر شرایط سلامت که در حال افزایش است، در نتیجه تقاضای نظارت از راه دور رو به رشد است. تمام این عوامل نقش مهمی در دستیابی به بخش مراقبت‌های بهداشتی هوشمند ایفا می‌کنند.

در خصوص راه حل‌های ساختمان هوشمند، انتظار می‌رود که بخش مدیریت اضطراری، بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دهد و انتظار می رود در دوره پیش‌بینی سالیانه بیشترین رشد را داشته باشد.

به دلیل وقوع فاجعه‌های طبیعی و حملات تروریستی عواملی همچون افزایش نیاز به راه‌حل‌های ایمنی و امنیتی ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین، تقاضا برای امنیت عمومی نیازمند سیستم‌های کامپیوتری پیچیده است که می‌تواند اطلاعات مناسب مورد نیاز برای پاسخ مؤثر و ایمن از ماموران اجرای قانون همچون نیروی انتظامی، نیروهای آتش نشانی و ارائه دهندگان خدمات پزشکی اضطراری را ارائه دهد.

با توجه به نمودار فوق، انتظار می‌‌رود که در منطقه آسیا و اقیانوس آرام (APAC) بزرگترین بازار در طول دوره پیش بینی شده باشد.

تجزیه و تحلیل جغرافیایی بازار شهر هوشمند شامل ۵ منطقه، یعنی آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوس آرام، اروپا، خاورمیانه و آفریقا وآمریکای لاتین است. به علت افزایش میزان پذیرش فناوری‌های هوشمند، منطقه آمریکای شمالی بیشترین سهم را در بازار در سال ۲۰۱۶ داشته است. با این وجود انتظار می‌رود که این سلطه به وسیله منطقه آسیا و اقیانوس آرام (APAC)، به دلیل ابتکارات افزایش یافته توسط دولت، پیشی بگیرد. در این منطقه، انتظار می‌رود کشور چین در منطقه رهبری کند، چرا که این کشورتلاش می کند تا ۵۰۰ شهر را به شهرهای هوشمند تبدیل کند. پروژه‌های پایلوت شهرهوشمند را در حدود ۲۹۰ شهر آغاز کرده است. ساختمان‌های هوشمند و خدمات هوشمند، موارد اصلی تمرکز در این منطقه هستند. با این وجود، انتظار می‌رود که بخش حمل و نقل هوشمند بالاترین میزان رشد را داشته باشد، چرا که تعداد زیادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصادهای در حال توسعه در APAC، به ویژه در بخش حمل و نقل، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کرده اند.

بازیکنان کلیدی بازار شهرهای هوشمند

به گزارش شهر هوشمند حوال، در این بازار، بازیکنان کلیدی و نوظهور در بازار عبارتند از

این ارائه دهندگان راه حل، پیشگامان بازار شهرهای هوشمند هستند. آنها استراتژی‌های اصلی وفرعی مانند راه‌اندازی محصولات جدید، خرید، توسعه کسب و کار و مشارکت در سایر کسب و کارها به منظور گسترش کسب و کار خود و کسب درآمد را اتخاذ کرده‌اند.

پیشرفت‌های اخیر

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *