“نمودار پذیرندگی شهر هوشمند”
برگفته از منحنی انتشار نوآوری راجرز

طی سال‌های گذشته (تقریبا از سال ۱۳۹۴) با بخش‌های مختلفی (از بخش خصوصی گرفته تا عمومی و دولتی) در خصوص شهر هوشمند، هوشمندسازی و یا تحول هوشمند تعامل داشتیم و نظرات این بخش‌ها رو سعی کردم مطابق با منحنی پذیرش نوآوری یا همون منحنی انتشار نوآوری راجرز، جمع‌بندی و دسته‌بندی کنم.

طبق این بررسی، سه دسته و گروه کلی می‌شه برای پذیرش شهر هوشمند در نظر گرفت:
۱- پذیرندگان اولیه شهر هوشمند
گروه اول از پذیرندگان، زودتر از بقیه، شهر هوشمند رو می‌پذیرن و سعی می‌کنن در این مسیر پیشرو باشن. (واکنش: عه چه جالب. ما حتما نیاز به تحول هوشمند داریم)

۲- اکثریت پذیرنده شهر هوشمند
گروه دوم از پدیرندگان، بعد از پذیرندگان اولیه هستن و منتظر هستن ببینن نتایجی حاصل می‌شه یا نه و بعد به حوزه شهر هوشمند ورود می‌کنن و پروژه‌های شهر هوشمند رو جدی می‌گیرن.
درواقع با کمی تاخیر نسبت به گروه اول حرکت می‌کنن و مدام نگران این هستن که عه از بقیه چرا جاموندن؛ در صورتی‌که قبلا همین روند رو که با گروه اول داشتیم، با این دوستان هم داشتیم، اما در اون مقطع مورد پذیرششون واقع نشده بود ولی بعد از دیدن دستاورهای گروه اول، به تکاپو می‌افتن که همون روند رو براشون اجرا کنیم. (واکنش: خیلی خوبه اما فعلا نمیخوایم. این گروه منتظره ببینه بقیه چیکار می‌کنن)
‌‌
۳- دیرپذیرندگان شهر هوشمند
گروه سوم از پدیدندگان، تقریبا اعتقادی به شهر هوشمند ندارن و حرف، حرف خودشون هست‌. یعنی هیچ پروژه‌ای در این حوزه رو قبول ندارن و با همون روش به اصطلاح سنتی و کلاسیک رفتار می‌کنن و آخرش هم به این فکر می‌کنن که چرا با این همه تلاش و هزینه مالی و انسانی، باز هم شهرشون با کلی چالش روبه‌رو هست. (واکنش: چی؟ شهر هوشمند؟ ما خودمون هوشمندیم!)

www.amingharibi.com

#هاب_شهر_هوشمند #مرکز_تحقیقات_شهر_هوشمند_ایران #دانشگاه_تهران #شهر_هوشمند #شهرهوشمند #هوشمندسازی #اینترنت_اشیا #تحول_هوشمند #تحول_دیجیتال #نمودار_پذیرندگی_شهر_هوشمند #منحنی_انتشار_نوآوری
#امین_قریبی

#SmartCityHub #SmartCityResearchCenterofIran #scrci #universityoftehran #smartcity #smarttransformation #digitaltrasformation #smartcitiesfordummies
#amingharibi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *