با توجه به ضرورت و نیازی که به هوشمندسازی شهرک‌های صنعتی به عنوان بخش مهمی از شهرهای هوشمند در جهان احساس می‌گردد و دستاوردهایی که با هوشمندسازی بخش‌های صنعتی شهرها حاصل می‌شود، حرکت به سمت هوشمندسازی شهرک‌های صنعتی یک الزام جدی است. در واقع شهرک‌های صنعتی هوشمند عناصر اصلی شهر هوشمند و کم کربن هستند.

بسیاری از کشورها برای پایان‌دادن به توسعه لجام‌گسیخته و بدون سازوکار صنایع و کارخانه‌ها و مسکن طبقه کارگر، ترویج و افزایش تعداد مناطق صنعتی را در حاشیه شهرهای بزرگ در دستور کار قرار داده‌اند.

شهرهای صنعتی دنیا

در شهرهای صنعتی بزرگ دنیا، به‌تدریج سیاست‌های جدیدی در راستای ادغام بهتر فعالیت‌های صنعتی با فرآیند شهرنشینی تدوین شده است تا کیفیت زندگی کارگران در این شهرک‌ها افزایش یافته و همچنین جذب سرمایه‌گذار نیز افزایش پیدا کند.

بنابراین با توجه به اینکه اغلب صنایع سنگین در این مناطق مستقرند، تأثیرات مضر آنها بر هوا و کیفیت زندگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. برای رسیدن به این هدف، فرمول‌ها و سیاست‌های جدیدی برای این شهرک‌ها تدوین شده است تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

حمایت سازمان توسعه صنعتی ملل‌متحد (UNIDO)

کشورهای مختلفی در سراسر جهان به این فرآیند پیوسته‌اند و تحت حمایت سازمان توسعه صنعتی ملل‌متحد (UNIDO) فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در این چارچوب، آنها فعالیت‌های صنعتی خود را طوری پیگیری می‌کنند که کمترین آسیب به محیط‌زیست و منابع طبیعی وارد شود. امروزه بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی دنیا که تعداد قابل توجهی از آنها در آسیا و خاورمیانه مستقر هستند، به سمت این هدف در حال حرکت هستند.

با مروری که بر فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی انجام شده است و شناسایی مقدماتی برخی چالش‏‌‌ها و نیازمندی‏‌هایی که در ابعاد کلی شهرک‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و تمایلی که به افزایش کیفیت خدمات ارائه شده، افزایش میزان مشارکت، ارتقای سطح سیاست‏‌گذاری و قابلیت نظارت و اجرا، و در نهایت افزایش رضایت ارباب رجوع و کارکنان این شهرک‌های صنعتی وجود داشته است، به نظر می‏‌رسد حرکت به سوی هوشمندسازی شهرک‌های صنعتی، در برهه کنونی، از ضرورتی غیرقابل انکار برخوردار است.

انقلاب صنعتی چهارم

مفهوم انقلاب صنعتی چهارم توجه جهانیان را به خود جلب کرده است و بحث‌های داغ در مورد تغییر تولید و ارتقاء تولید را بوجود آورده است. از آنجاکه تولیدکنندگان معمولی در حال پیشرفت به سمت تحولات صنعتی هستند، داده‌های عظیم صنعتی به طور فزاینده‌ای بسیار مهم و حیاتی شده‌اند.

داده‌های عظیم صنعتی به داده‌های تولید شده در تحقیقات صنعتی، تولید، فروش، خدمات و مدیریت و همچنین داده‌های خارجی مربوط به اقتصاد، صنایع، بازارها و رقبای تجاری اشاره دارد.

جمع‌آوری، مدیریت، تجزیه و تحلیل و کاربرد این داده‌ها به عامل محرک تحولات صنعتی تبدیل شده است. شهرک صنعتی هوشمند به استفاده عمیق از داده‌های عظیم صنعتی در كنترل تولید، پیش‌بینی خرابی تجهیزات، توسعه و طراحی محصول، فروش و پیش‌بینی تولید و بهینه‌سازی زنجیره تأمین اختصاص دارد.

علاوه بر این، سرویس تبادلات داده‌های هوشمند در شهرک صنعتی هوشمند بعنوان یک مرجع محکم برای تصمیم‌گیری‌های تولیدی و پشتیبانی بسیار خوبی برای ارتقاء تولید دیجیتالی، مبتنی بر هوش و اینترنت فعال است.

لطفا برای مطالعه بیشتر به وب سایت مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *