‌چند وقت پیش گزارش #جمعیت کشورهای مختلف رو داشتم بررسی می‌کردم. توی اون گزارش اشاره شده بود که جمعیت جهان پس از رسیدن به مرز ۱۱ میلیارد نفر در حدود سال ۲۰۵۰ میلادی و پس از مدتی ثبات، روند نزولی رو تجربه می‌کنه.
امروز هم مرکز آمار ایران با انتشار نموداری اعلام کرده که با کاهش شدید نرخ رشد جمعیت، در برآورد‌های جدید جمعیت ایران سال ۱۴۲۵ به سقف ۹۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسه و از این سال به بعد، روند نزولی جمعیت کشور آغاز می‌شه.
تقریبا بازه‌های زمانی درست هست و با گزارش‌های چهانی مطابقه.

اما نکته مهم اینه که آیا تا اون زمان فقط بحث افزایش جمعیت شهرنشینی ادامه‌داره یا بعدش کاهشی میشه و اینکه آیا فقط بر اساس افزایش جمعیت شهرنشینی و افزایش جمعیت، موضوع #تحول_هوشمند و #شهر_هوشمند مطرحه و بعدش دیگه اهمیتی نداره؟
از این منظر هم برخی منابع رو بررسی کردم و نتایج نشون می‌داد که افزایش جمعیت شهرنشینی و کلا افزایش جمعیت، یکی از پارامترهای مهم رفتن به سمت هوشمندسازیه و پارامترهای دیگری هم مهم هستن؛ مثل تلاش شهرها برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان و کاربران شهری و یا حتی در بعد سازمان‌ها و صنایع، این موضوع نقش کمرنگ‌تری داره.‌
یا در برخی نتایج به این موضوع اشاره می‌کرد که تحول هوشمند هدفش حل چالش‌های امروز و آیندس و یا در برخی منابع دیگه موضوع از بعد #محیط_زیست و #پایداری بررسی شده بود که همگی به این نکته اشاره می‌کردن که چه الان و چه حدود سال ۲۰۵۰ میلادی، مسیر جز هوشمندی نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *