شهرهای هوشمند به #دولت و مدیریتی نیاز دارند که بتوانند شش نقش حیاتی را ایفا کنند.
برای اینکه بهترین نوع #مدیریت_هوشمند_شهری رو داشته باشیم، #حاکمیت شهری باید بتواند ترکیبی از نقش‌ها را در کنار هم به خدمت بگیرد تا بتواند موثرترین راه‌حل‌ها را به چالش‌های شهری ارائه کند. در واقع باید این نقش‌ها در بالاترین سطح خود توسعه پیدا کرده باشند تا دستاور مورد نظر حاصل شود.

این شش نقش عبارتند از:
– جهت مشخص و صحیحی را برای شهر تعیین کند؛ چشم‌انداز و اهداف مشخص و صحیحی در خصوص تحقق شهر هوشمند تدوین کند و مشخص کند که چگونه این امر محقق خواهد شد. همچنین باید یک مدافع و حامی فعال شهر باشد و بتواند به عنوان یک مرکز نوآوری از کسب و کارهای جدید حمایت کند تا بتوانند چالش‌های شهر را شناسایی و با رویکردی نوین پاسخ دهند.
– قوانین و مقررات را تدوین کند تا مدل‌های نوین کسب و کار و برنامه‌های تخریبی خلاق توسعه داده شود و همزمان از منافع شهروندان و کاربران شهر محافظت شود.
– زیرساخت‌های حمل و نقل نوین و هوشمند، زیرساخت‌های ایمن شبکه‌های انرژی و شبکه‌های هوشمند را فراهم کند. استانداردها را تعیین کند و تدابیر لازم را برای مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی این زیرساخت‌های حیاتی اتخاذ کند.
– اصول نوآوری را در سازمان و فرآیندهای داخلی اعمال کند. همچنین راه‌حل‌های نوآورانه را ترویج دهد.
– فضایی را ایجاد کند که در آن کسب و کارهای نوین و راه‌حل‌های هوشمند بتوانند توسعه یابند و پیشرفت کنند. به عنوان مثال بستر مناسب “داده‌های باز” فراهم شود و شرایط ایجاد کسب و کارهای جدید را تسهیل کند.
– با ایجاد شرایط هم‌افزایی بین فعالین و بازیگران شهر هوشمند که به طور معمول جهت ارائه راه‌حل‌های نوین و خلاقانه که به صورت تنهایی توسط هیچ یک از بازیگران نمی‌توانست تحقق پیدا کند، اکوسیستم پویا و نوآوری را ایجاد کند.

منبع: گزارش شهرهای هوشمند، موسسه دیلویت

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *