در ابتدا باید بگم که خودمم از اینکه همش به تعاریف پرداخته می‌شه، نقد دارم اما این پست با هدف دیگری منتشر می‌شه.

‌‌
اسلاید اول
طبق بررسی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تا سال ۲۰۱۴، ۱۱۶ تعریف در مورد شهرهای هوشمند در سطح جهان وجود داره. این تعداد تعریف نشون دهنده اینه که تعریف خاصی برای شهر هوشمند وجود نداره.
از طرفی دیگه، نمودار اسلاید اول، مفهوم شهرهای هوشمند و طبقه‌بندی‌های شهر هوشمند رو نشون می‌ده.
در واقع یک شهر هوشمند باید یک هدف و یک برنامه اجرایی مشخص داشته باشه. اهداف عمده یک شهر هوشمند می‌تونه برای خود شهر یا برای شهروندان باشه و اجرای شهر هوشمند می‌تونه خدمات یا ساختار اون باشه.

اسلاید دوم
در اسلاید دوم تعاریف شهر هوشمند به نقل از سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) و موسسه استاندارد بریتانیا (BSI) ارائه شده. این دو سازمان شهرهای هوشمند رو بر اساس یسری کلمات کلیدی همچون پایداری، فناوری‌هایی مانند داده، سیستم‌های دیجیتالی، شهروندان، خدمات و کیفیت زندگی توصیف می‌کنن.

اسلاید سوم
اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) بر روی کلمات کلیدی پایداری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و کیفیت زندگی متمرکز شده و اتحادیه اروپا (EU) بر روی فناوری‌های دیجیتال و مخابرات، خدمات و شهروندان متمرکز شده.

اسلاید چهارم
در نهایت، گروه بانک جهانی، شهر هوشمند رو در چهار بخش شهر کارآمد، نوآور، فراگیر و تاب‌آور تعریف می‌کنه.

اسلاید پنجم (نتیجه‌گیری)
نتیجه اینکه هیچ تعریف واحدی از شهرهای هوشمند وجود نداره. این موضوع رو قبلا هم در پست‌های خودم بهش اشاره کرده بودم.
با این حال، تعدادی از این تعاریف با توصیف خدمات شهرهای هوشمند در بخش‌هایی مثل امنیت، حمل و نقل، انرژی، آموزش یا مراقبت‌های بهداشتی دارای ویژگی‌های مشترکی هستن تا کارایی را افزایش داده و در حل مشکلات شهری مشارکت کنن.
‌‌

منبع: بانک جهانی – شهر هوشمند

مطالعه بیشتر در وب‌سایت:
www.amingharibi.com

#مرکز_تحقیقات_شهر_هوشمند_ایران #دانشگاه_تهران #شهر_هوشمند #شهرهوشمند #هوشمندسازی #ایران #شهر #شهرسازی #تحول_دیجیتال #تحول_هوشمند #مدیریت #دولت #بانک_جهانی #دولت_محلی #مدیریت_شهری
#امین_قریبی

#SmartCityResearchCenterofIran #scrci #smartcity #smartcities #digitaltransformation #smarttransformation #urban #worldbank #iso #bsi #itu #eu
#amingharibi